nieuws

waar je wat aan hebt.

Een vak met perspectief … Celine van Junior Secretaresse tot HR Professional

16 augustus 2021

Wie zegt dat het vak van Ondersteuner/secretaresse geen perspectief heeft of doorgroeimogelijkheden kent, heeft het echt mis.

Celine, oud-medewerker van Fons, onze directeur en oprichter van ondermeer Starjob en Secretary Plus, werkt voor verschillende opdrachtgevers als Interim HR Professional. Celine startte haar loopbaan als Junior Secretaresse en had als leermeester een senior secretaresse die haar accuraat heeft leren werken. ‘Ik werd toen gek van haar pietluttigheid, maar ben daardoor wel scherp geworden’, aldus Celine. Alweer een heel mooi voorbeeld dat het vak van ondersteuner/secretaresse een mooie loopbaan voor je in petto kan hebben, als je maar kansen pakt!

Wie is Celine en waar werk je?
Ik ben Celine Murks, 49 jaar oud, getrouwd met Peter en moeder van Milan (17) en Fabio (15). Ik ben nu 7,5 jaar actief als zelfstandig ondernemer onder de naam HR M-Power en ondersteun bedrijven op interim- of projectbasis bij HR gerelateerde vraagstukken. Voordat ik voor mezelf startte, ben ik ruim 12 jaar werkzaam geweest bij Koninklijke BAM Groep in zowel uitvoerende als eindverantwoordelijke HR functies.

Wat wilde jij altijd graag worden ‘als je later groot bent’?
Ik wilde vroeger óf journaliste worden óf bij de Politie gaan werken. Schrijven doe ik nog steeds graag (maar dan het liefst smeuïge verhalen) en mijn loopbaan als politie-agente gaat me met twee opgroeiende pubers ook best goed af.

Wat is jouw huidige functie titel en welke had je bij de start van jouw ondersteuners carrière?
Zoals ik het op LinkedIn heb vermeld, is mijn huidige functie Interim HR Professional. De start van mijn ondersteuners carrière maakte ik in 1990 als Junior Secretaresse bij de Röntgen Technische Dienst in Delft. Een goede leerschool waar ik onder de vleugels van een senior secretaresse accuraat heb leren werken. Ik werd toen gek van haar pietluttigheid, maar ben daardoor wel scherp geworden. Ik denk nog regelmatig met een grote glimlach aan haar terug.

Wat is jouw basis en vervolg opleiding(en) geweest?
Na het afronden van de HAVO ben ik de éénjarige secretaresse opleiding bij Schoevers gaan doen met het idee om er daarna nog een jaar Europees Secretaresse (ESA) aan vast te plakken. De opleiding ging me goed af, maar van het idee om daar nog een jaar langer in de schoolbanken te moeten zitten, werd ik niet vrolijk. Ik ben dan ook na het afronden van de secretaresse opleiding aan het werk gegaan met het idee dat er vast wel iets leuks op mijn pad zou komen.

Hoe ben jij in het vakgebied terecht gekomen? 
Om heel eerlijk te zijn: ik had geen flauw idee. Ik was best goed in talen en wilde in mijn werk contact met mensen hebben. Ik dacht met de secretaresse opleiding van Schoevers een goede basis te kunnen leggen en dat pakte achteraf goed uit.

Je hebt je ontwikkeld, wat was de aanleiding en hoe ben je te werk gegaan?
Na diverse jobs op secretarieel gebied te hebben gehad, wilde ik weleens iets anders. Een advertentie van Secretaresse Plus, waar Fons directeur en oprichter/eigenaar van was, trok mijn aandacht. Als intercedente opdrachten verwerven, bedrijven binden en secretaresses bemiddelen leek me wel wat en ik werd aangenomen. Een mooie tijd waarin mijn eerste interesse voor het HR vak is ontstaan.

Vanuit Secretaresse Plus solliciteerde ik bij het snel groeiende bedrijf Velpa Enveloppen naar de functie van Directiesecretaresse. Hier kreeg ik de kans om in de avonduren mijn HBO opleiding Personeel en Arbeid te gaan volgen en kon ik direct het geleerde in de praktijk brengen. Er was daar niemand voor Personeelszaken; men deed het er maar een beetje bij. Salarissen werden met de hand gedaan, er waren geen arbeidsvoorwaardelijke regelingen, geen CAO, geen personeelsadministratiesysteem, geen ondernemingsraad. Kortom: groen gras. Hier heb ik mooie, grote stappen op HR gebied mogen zetten die mij tot op de dag van vandaag nog veel opleveren. Ik adviseer HR studenten dan ook altijd om na de afronding van de opleiding eerst op een HR backoffice te beginnen zodat je weet wat je later als HR adviseur of HR manager adviseert en uitvoert.

Stuitte je op hobbels tijdens jouw doorgroeimogelijkheden?
Nee, ik kan niet echt zeggen dat ik enorme hobbels heb moeten nemen. Ik heb de kansen die ik kreeg, gepakt. En wellicht ook kansen gezien die anderen niet zagen. Natuurlijk heb ik wel diverse keren een ‘Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik dat wel kan’ moment gehad. Jezelf uitdagen, stretchen, dichtbij jezelf blijven en eerlijk zeggen als het je (nog) niet lukt, is mijn advies hierin.

Waar sta je nu en ga je nog verder?
Op dit moment werk ik voor maar liefst 4 verschillende opdrachtgevers en dat bevalt goed. Ik heb in al die jaren nog geen dag zonder opdracht gezeten. Een luxe positie, dat realiseer ik me maar al te goed. Een goed netwerk is hiervoor essentieel. Mijn hele loopbaan heb ik te danken aan een waardevol netwerk met warme contacten. Investeer hierin, hoe druk je het ook hebt. Je weet nooit óf en wanneer paden elkaar weer kruisen.

Hoe verder? Ondanks dat ik nog niet uitgekeken ben op mijn huidige job, blijf ik openstaan voor andere mooie uitdagingen. Ik heb het gevoel dat er nog meer -of iets anders- in mij zit. Dit kan binnen hetzelfde vakgebied zijn of misschien wel iets heel anders. De tijd zal het leren.

Waar ligt jouw absolute sterkste eigenschap/expertise?
Ik ben een generalist in mijn vak dus op vele HR thema’s inzetbaar. Op het moment dat ik dieper op een thema moet ingaan, bijt ik me erin vast en kruip ik dicht tegen de expertrol aan. Ik ben doortastend, vasthoudend, heb een helikopterview, een positief kritische houding en weet verbinding te leggen.

Heb jij tips voor jouw collega Ondersteuners en voor Starters die nog niet weten wat ze moeten kiezen?
Aarzel niet te lang, maar kies een richting waarvan jij denkt dat het enigszins bij je zou kunnen passen. Door te doen, leer je. Wellicht is de richting die je inslaat niet direct de juiste, maar via tussenstops kom je uiteindelijk ook op je bestemming. En heb je écht geen flauw idee, maak dan gebruik van een goede loopbaanadviseur die je de weg kan wijzen. Maar bovenal: doe vooral waar je gelukkig van wordt!

Celine wat een mooie stappen heb jij gemaakt in je carrière. Zo zie je maar weer dat je met een goede basis als ondersteuner heel ver kunt komen. Dank voor je mooie interview en we houden graag contact! 

Heb je zelf ook in jouw carrière een mooie start gehad als Ondersteuner en wil jij ook iets vertellen hoe jij jouw carrière hebt aangepakt en wil je dit delen met anderen? Mail Marketing@Assistant2.nl en we nemen snel contact met jou op.

kennismaken

wat kunnen wij voor je doen?

Werken bij Assistant2 geeft zekerheid. Samen zoeken en vinden we de baan die het beste bij jou past. Zekerheid betekent ook dat je minimaal de eerste zes maanden bij Assistant2 in dienst bent. En vanaf je eerste werkdag begeleiden en coachen we jou waar nodig. En voor wat je aan opleiding of vaardigheden te kort komt, zetten we samen een persoonlijk Loopbaan Ontwikkel Traject (LOT) uit. Nieuwsgierig? Meld je dan hier aan voor een vrijblijvende kennismaking.