nieuws

waar je wat aan hebt.

AssistantDay, waar staat het vak anno 2020?

16 april 2020

Vandaag is het weer Secretaresse dag of beter AssistantDay. Wie een jaar geleden zou hebben voorspeld dat wij op AssistantDay 2020, bijna met z’n allen vanuit huis zouden werken vanwege een virus, zou voor gek zijn verklaard. Toch worden wij er vandaag mee geconfronteerd. En niemand weet nog wanneer het voorbij is. Volgens onze premier is het vooral belangrijk dat we volhouden en leren leven met de 1,5 meter samenleving. Aanpassen dus.

Veel Assistants werken nu vanuit huis voor zover dit mogelijk is. Immers niet alles in het veranderde vakgebied laat zich vanuit huis besturen en regelen. In een maand tijd wordt duidelijk dat het vakgebied echt veranderd is. Digitalisering, automatisering, managers die anders werken, kostenbesparingen, efficiëntie alles komt samen en als dit direct voorbij is, vermoed ik ook dat de ‘ouderwetse secretaresse’ definitief passé is. Immers we werken thuis, managers gaan door, is er nog een secretaresse nodig die een agenda bijhoudt, de telefoon aanneemt of notulen maakt?? Ongetwijfeld. Maar het is toch anders. We zien opeens dat we een hoop zelf kunnen en niet meer afhankelijk zijn en dat de techniek daarbij als betrouwbare ‘assistant’ ons terzijde staat.

Maar er is hoop en er liggen ook kansen. Er is wel behoefte aan sparringpartners, Executive Assistants HBO/WO geschoold – die als vraagbaak aan het management op niveau hun zegje kunnen en willen doen. Management rapportages bijhouden, input kunnen leveren in het management overleg of aan de leidinggevende etc. en een meer assertieve/proactieve rol hebben dan in het verleden. Of als Office Manager / Alleskunner. Deze heeft bijvoorbeeld kennis van HR, pakt financiële zaken op en zorgt dat het gehele kantoor gemanaged wordt. En dan zien wij ook een grote vraag naar Project Management Ondersteuners. Vaak tijdelijke projecten waar een HBO geschoolde of ervaren MBOplus Assistant voor wordt gevraagd. Een die met twee vingers in de neus complexe agenda’s beheert, social media bijhoudt, verslaglegging doet en voortgang project en budgetbewaking doet. Zij zijn voor een korte of langere periode de steun en toeverlaat van het project team of de project manager. Uiteraard blijft er ook employ over voor het zogeheten ‘productiewerk’ maar je ziet toch dat dit door automatisering en digitalisering minder en minder wordt. Het blijft uiteraard wel een mooie leerschool voor starters met een HBO achtergrond om uiteindelijk in de bovengenoemde onderdelen van het vakgebied door te stromen. Dat zien wij dan ook veel gebeuren. HBO’ers net van de opleiding met een Office Management, Hogere Hotelschool, Communicatie, MER of HRM achtergrond en de softe skills van de ondersteuner grijpen nu hun kans. Zij verdringen vaak de ‘oldschool’ secretaresse, omdat zij goedkoper zijn en meer hard skills, ondermeer op het gebied van automatisering en social media, beheersen.

Uit recent onderzoek en vraag gesprekken met onze Partners horen wij dezelfde geluiden, het vak van Assistant is veranderd en zal na de coronacrisis nog meer veranderen. Bovendien wordt er door managers in de toekomst minder gevlogen en het fenomeen thuiswerken heeft zijn bestaansrecht verworven.

Het bovenstaande ervaren wij ook en zien wij dagelijks terug in het contact met onze Partners en onze Assistants. Jaarlijks verrichten wij een onderzoek naar de ontwikkelingen op het vakgebied. Vanwege het coronavirus hebben we even met z’n allen andere prioriteiten. Zodra dit voorbij is beloof ik jullie dat we doorgaan met het onderzoeken en jullie hiervan op de hoogte brengen. Zodat je je kunt voorbereiden en klaar bent voor de toekomst. Het vak is veranderd en verandert nog steeds. Dat betekent dat er anders gewerkt moet worden. In deze tijd is er ruimte en tijd om je te ontwikkelen. Grijp daarom nu je kans en combineer het thuiswerken met e-learning of denk eens na over een heroriëntatie op je loopbaan of je toekomst. Er liggen op het ogenblik genoeg kansen in het onderwijs en de zorg voor hen die dat zouden willen en durven.

Tot slot. Het is vandaag AssistantDay. Een dag die ik samen met een aantal bedrijven in 1987 heb opgezet. Omdat het vak op een van de laagste treden stond op de beroepsladder. Die tijd is voorbij. Het is een geweldig vak met volop kansen. Je moet ze wel pakken. Of liever gezegd, je aanpassen aan de tijd. En er is er maar een die het kan doen en dat ben je zelf. Blijf leren en ontwikkelen ook in deze tijd.

Veel plezier vandaag!

Fons Scheltema

Directeur / ondernemer

 

kennismaken

wat kunnen wij voor je doen?

Werken bij Assistant2 geeft zekerheid. Samen zoeken en vinden we de baan die het beste bij jou past. Zekerheid betekent ook dat je minimaal de eerste zes maanden bij Assistant2 in dienst bent. En vanaf je eerste werkdag begeleiden en coachen we jou waar nodig. En voor wat je aan opleiding of vaardigheden te kort komt, zetten we samen een persoonlijk Loopbaan Ontwikkel Traject (LOT) uit. Nieuwsgierig? Meld je dan hier aan voor een vrijblijvende kennismaking.