nieuws

waar je wat aan hebt.

Tips tegen hijgende telefonische verkopers

1 augustus 2022

Kort geleden lazen wij een artikel in het FD waarin iemand aangaf zich niet tegen te laten houden door de secretaresse. Veel Ondersteuners reageerden op het stuk. Mailtjes kwamen bij ons binnen met tips tegen de ‘Cees Maats’ van deze wereld, zie ook  LinkedIn updates en social media. We hebben iets losgemaakt, dat blijkt wel.

Even kort samengevat. Cees Maat noemde in het interview ‘we hebben ervaring met koude acquisitie, dus wij laten ons niet tegenhouden door een secretaresse’.

Een mooie mail ontvingen wij van Danielle, Office manager bij een logistieke dienstverlener, met een paar voorbeelden die elke Assistant wel herkent:

“Regelmatig heb ik ze aan de lijn, bedrijven/mensen die heel joviaal me gelijk bij m’n voornaam noemen en dan zeggen: ik ben op zoek naar “voornaam directeur”, “complete naam directeur”. Alsof ik niet weet voor wie ik werk, maar okay er kunnen meer hondjes zijn die Fikkie heten uiteraard.

“Maar heel soms is daar de aanhouder, die zich superieur tegenover “secretaresses” voelt” 

Als ik dan doorvraag waar het over gaat, is het vaak over “een mailtje” wat ze gestuurd hebben en met hem willen bespreken. Als ik dan reageer dat ik zijn inbox beheer en ik dat mailtje niet heb gezien en ze het nogmaals mogen sturen zodat ik het met hem kan bespreken, dringen ze aan het mondeling wel toe te lichten. Tja, blijven proberen hoort er uiteraard bij, maar nee helaas zonder dat mailtje gaan we nu niet verder komen en vaak houdt het dan wel op. Mochten ze wel het mailtje sturen en het blijkt niet relevant, mail ik dat meestal wel als reactie terug.

Maar heel soms is daar de aanhouder, de ‘Cees Maat’ die zich superieur tegenover “secretaresses” voelt, schattig wel…. Als ik die aan de telefoon heb, doe ik regelmatig alsof de persoon die zij willen spreken naast me staat en dat ik daarmee overleg, hand over de hoorn maar net niet genoeg zodat de beller “mee kan luisteren”. En dan kom ik terug aan de lijn en zeg dan: “ik heb zojuist overlegd, maar u bent niet bekend bij “voornaam directeur”, “complete naam directeur”. U kunt nogmaals uw mail sturen en dan zal ik dit met hem bespreken.”

Fijne dag nog Cees!

Enkele tips:

Tip 1: vraag of ze de mail nogmaals willen sturen, en verbind niet door. Jij kent tenslotte de agenda en contacten van jouw manager of directeur goed genoeg.

Tip 2: hou jezelf scherp, blijf betrokken en weet wat er speelt binnen je organisatie. Zo onthoud je beter alle namen van contactpersonen.

Tip 3: blijf filteren. Anders komt je leidinggevende om in de telefoontjes op een dag.

Tip 4: herken de joviale bellers (lees: acquisitie bellers) “Hoi Franca, ja met Hans, mag ik Geoffrey even spreken?”.

Tip 5: heb je een die-hard aan de lijn die per se je leidinggevende wilt spreken, terwijl jij 100% weet dat hij/zij niet bekend is, hou dan een ‘fake-overlegje’ met de hand half op de telefoonhoorn.

Trouwens ook erg interessant om even de tips te lezen die een doorgewinterde verkoper krijgt tegen assertieve Assistants ;-). Lees Een secretaresse afbluffen!

Heb jij nog meer tips, of leuke anekdotes gerelateerd aan het werk? Mail naar Marketing@Assistant2.nl

PS. Cees Maat zelf heeft nog niet gereageerd. Misschien durft hij het niet aan om (F)ons te bellen 😎

kennismaken

wat kunnen wij voor je doen?

Werken bij Assistant2 geeft zekerheid. Samen zoeken en vinden we de baan die het beste bij jou past. Zekerheid betekent ook dat je minimaal de eerste zes maanden bij Assistant2 in dienst bent. En vanaf je eerste werkdag begeleiden en coachen we jou waar nodig. En voor wat je aan opleiding of vaardigheden te kort komt, zetten we samen een persoonlijk Loopbaan Ontwikkel Traject (LOT) uit. Nieuwsgierig? Meld je dan hier aan voor een vrijblijvende kennismaking.