De nasleep van de coronapandemie is voelbaar op de HR-afdelingen. Het behoud van personeel heeft op een lager pitje gestaan en dat is nu merkbaar op de arbeidsmarkt. Mensen aantrekken en vasthouden is lastiger geworden en dat vraagt om een verschuiving van aandacht naar het binden en zich thuis laten voelen van medewerkers. Door nog meer naar werknemers te luisteren, bijvoorbeeld. ‘Gewoon’ het gesprek weer aangaan.
Wat kan je wél doen om mensen te binden?
We nemen onszelf als voorbeeld. Wij plaatsen niet alleen, maar begeleiden en ontwikkelen óók. Het solliciteren nemen wij ze uit handen. Door jarenlang in relaties te investeren hebben wij een netwerk van Assistants die helemaal niet actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Maar, als wij dan met de juiste match langskomen, dan zijn zij wel geïnteresseerd. Van betekenis zijn, toegevoegde waarde bieden, ontzorgen; we zorgen voor passende vervolgstappen, geven ze interessante trainingen binnen hun vakgebied -maar ook daarbuiten-, organiseren netwerkbijeenkomsten en events met vakgenoten etc. Maar nog belangrijker vinden wij oprechte aandacht en interesse. Zo slaan wij bijvoorbeeld niemands verjaardag over. Hoe doen ze dat binnen jullie organisatie?
In het FD vonden wij hierover een interessant artikel van Rik Winkel. Klik op de afbeelding om uit te vergroten: