nieuws

waar je wat aan hebt.

Moeite met prioriteiten stellen? Gebruik deze zin!

20 juli 2020

Je kent het wel, een overvolle mailbox, een to-do lijst waar je u tegen zegt en een manager die ook nog een aantal acties aan je overdraagt. HELP!! Nu komt het aan om de juiste prioriteiten te stellen. Maar hoe leer je dit? Want op school leren we van alles, maar niet hoe we moeten werken. Best gek eigenlijk, want hoe kun je nou weten hoe je je agenda moet indelen en hoe je prioriteiten moet stellen? Herken jij dit? Er i1s hier een handige vraag voor die je jezelf kunt stellen: Moet ik dit nu doen? Stel jezelf vervolgens deze vraag op vijf verschillende manieren in onderstaande volgorde.

En mocht je nog meer handige tools willen leren, kom dan zeker naar de interactieve training Time Management, tijd de baas! op donderdag 12 november. Expert Barbara Kramer leert je hoe je de baas zijn over je e-mail, goed prioriteiten kunt stellen en wat tijdvreters en tijdgevers zijn. 12 november klinkt ver weg, maar voor je het weet is zover. Meld je daarom nu alvast aan om verzekert te zijn van een plek.

Maar tot die tijd kun je het met de volgende vraag doen:

1. Moet ik dit nu doen?

Hier bepaal je of er een actie nodig is. Moet er überhaupt iets gedaan worden? Niet altijd zit de oplossing voor het probleem in een actie die je moet uitvoeren. De meeste problemen lossen zich vanzelf op. Denk maar aan alle vragen die je krijgt in je inbox en leest na je vakantie. Als je terug bent is het vaak al niet meer nodig.

2. Moet ik dit nu doen?

Hier bepaal je hoe belangrijk het is. Is er een noodzaak om dit te doen of is het meer iets voor het lijstje ga-ik-doen-in-de-dagen-tussen-kerst-en-oud-en-nieuw. Soms doe je het ook simpelweg omdat het je gevraagd wordt. Wees je hiervan bewust en denk na of je soms niet iets te vaak ja zegt tegen een taak waar misschien helemaal geen noodzaak voor is?

3. Moet ik dit nu doen?

Hier bepaal je of jij zelf de actie moet doen. Ben jij daadwerkelijk de meest geschikte persoon om deze actie uit te voeren of is het veel logischer om de actie te delegeren aan iemand anders? Wanneer mensen een team gaan leiden blijven ze vaak een hoop taken zelf doen. Dit is de grootste valkuil van een beginnend teamleider. De manier bij uitstek om tijd te winnen in je dag is om iets wel te doen, maar niet zelf.

4. Moet ik dit nu doen?

Hier denk je na over wat de eerstvolgende actie is. Wat moet er nu als eerste stap gebeuren? Is er een alternatief? Ga je een e-mail sturen of loop je langs? Vaak scheelt het laatste een hoop tijd. Soms is het verstandiger om even te wachten en eerst te overleggen met je manager.

5. Moet ik dit nu doen?

In een eerdere vraag heb je bepaald hoe belangrijk de vraag is. Nu bepaal je de urgentie. Kan het wachten? Veel vragen worden veel dringender gebracht dan ze in werkelijkheid zijn. Vraag daarom altijd door om erachter te komen wat de deadline is en of die persoon er vervolgens ook daadwerkelijk gelijk wat mee gaat doen. Je wil het niet laten gebeuren dat jij het hele weekend door knalt op een presentatie en vervolgens twee weken later pas feedback krijgt.

Bron: Women’s Health

kennismaken

wat kunnen wij voor je doen?

Werken bij Assistant2 geeft zekerheid. Samen zoeken en vinden we de baan die het beste bij jou past. Zekerheid betekent ook dat je minimaal de eerste zes maanden bij Assistant2 in dienst bent. En vanaf je eerste werkdag begeleiden en coachen we jou waar nodig. En voor wat je aan opleiding of vaardigheden te kort komt, zetten we samen een persoonlijk Loopbaan Ontwikkel Traject (LOT) uit. Nieuwsgierig? Meld je dan hier aan voor een vrijblijvende kennismaking.