nieuws

waar je wat aan hebt.

Hoe gaat het met Project Management Assistant Krista?

17 januari 2022

Krista is inmiddels al weer even aan de slag bij één van onze gemeentelijke overheid Partners in de Randstad. Hoe gaat het nu met haar, hoe bevalt haar baan als Project Management Assistant en welke verschuivingen van werkzaamheden ziet ze vanwege de Corona? Krista vertelt!

Hoe bevalt je baan als Project Management Assistant bij één van onze gemeentelijke Partners?
Het bevalt mij uitstekend! De praktijk sluit goed aan bij hetgeen vooraf is besproken en biedt ruimte voor eigen inbreng. Ik kan mijn sterke punten goed inzetten in deze baan.

Hoe zijn je afgelopen maanden gegaan? Heb je veel thuisgewerkt en hoe ging het inwerken?
In deze tijd van thuiswerken, is het extra belangrijk om goed in contact te blijven met collega’s. Zeker als je nieuw bent. Gelukkig hebben we wekelijks werkoverleg met het team, waarin we ook bijpraten over hoe het met iedereen gaat. Er is echt aandacht voor de persoon achter de functie waardoor je, ondanks de fysieke afstand, toch dichter bij elkaar komt. Voor het inwerken ben ik een paar dagen op kantoor geweest, samen met een collega. Maar verder gaat al het werk vanuit huis. Ik probeer dagelijks een collega te spreken, om niet alleen over de inhoud te communiceren maar ook even bij te praten.

Zie je een verschuiving van werkzaamheden vanwege Corona en denk je dat dit in de toekomst anders wordt voor het werk wat je op dit moment doet?
Jazeker, het werk is veranderd door Corona. Het bewustzijn dat veel werkzaamheden plaats- en tijd onafhankelijk kunnen worden gedaan, is nu wel echt ingedaald. Ook de noodzaak voor fysieke bijeenkomsten is verminderd, veel zaken kunnen we telefonisch of via bijvoorbeeld MS Teams af. Ik verwacht dat dit deels zo zal blijven en dat we kritischer zullen blijven naar de noodzaak voor vergaderingen op locatie. Voor het werk als Assistant, is het plaats- en tijd onafhankelijk werken een inzicht wat de toekomst van het vak zeker zal beïnvloeden. Enerzijds geeft dat veel mogelijkheden om het werk uit te voeren op de locatie die jij wenst, anderzijds kan het ook extra werkdruk geven (het gevoel dat je altijd klaar moet staan en moet reageren). Dit laatste baardt mij wel zorgen: ik zie mensen om mij heen die hier mee worstelen en bijvoorbeeld e-mails (die dag en nacht binnenkomen) net zo snel willen beantwoorden als telefoontjes. De werkdruk die dit voor iemand op kan leveren is erg groot. Zeker in combinatie met thuiswerken (en de verleiding om nog even snel een actie op te pakken in bijvoorbeeld de avonduren) en minder sociaal toezicht van collega’s, leidt dit tot een niet duurzaam scenario. Hoe houden we de verwachtingen reëel, zorgen we voor elkaar en voorkomen we dat we in valkuilen stappen?

Uit welke werkzaamheden haal jij op dit moment het meeste plezier?
Na analyse van de werkprocessen kom ik met verbetervoorstellen: hoe kan het slimmer, efficiënter en met minder kans op fouten.

En wat is voor jou het minst leuke om te doen?
Informatie van bron A naar document B kopiëren.

Welke van jouw talenten komen goed tot zijn recht in jouw werk?
Overzicht houden in chaotische of complexe situaties. Én 20 ballen tegelijk in de lucht houden.

Kun jij aangeven welke toegevoegde waarde Assistant2 voor jou heeft gehad tot op heden?
De opdracht is vooraf helder geschetst en in de praktijk ook echt zo. Dat is voor mij belangrijk. Ook is de match tussen de Partner en mij zeker een goede. Dat heeft Assistant2 vooraf goed ingeschat.

Heb jij leuke of nuttige tips voor collega-Assistants?
Zoals ik hierboven al schrijf over de valkuilen voor Assistants, de verleiding om met het thuiswerk snel nog mailtjes willen wegwerken, ook bijvoorbeeld in de avonduren. Hier zouden we beter op gaan letten en ons hierin een beetje beschermen.

Een aantal stellingen en korte vragen die we je graag voorleggen: 
Voorkeur voor thuiswerken of kantoor? Kantoor
Voorkeur voor vaste werkplek of flexplek? Flexplek, passend bij de werkzaamheden
Studie of selfmade? Beide
Liever bellen of mailen? Bellen
Als je notuleert voorkeur voor pen/papier of gelijk op laptop? Direct op de laptop
Wat drink je tijdens het werk, koffie of thee? Koffie
Favoriete vervoersmiddel naar werk? Toch de auto, lekker muziekje aan
To do lijstje online of in notitieboekje? Online
Instagram of LinkedIn? LinkedIn
Mooiste boek? 7 habits of highly effective people (Steven Covey)
Top 3 favoriete apps op je mobiel? WhatsApp, BNR, PodcastApp

Krista, dank voor je update en interessante bevindingen van de verschuiving van werk vanwege de coronasituatie.  

kennismaken

wat kunnen wij voor je doen?

Werken bij Assistant2 geeft zekerheid. Samen zoeken en vinden we de baan die het beste bij jou past. Zekerheid betekent ook dat je minimaal de eerste zes maanden bij Assistant2 in dienst bent. En vanaf je eerste werkdag begeleiden en coachen we jou waar nodig. En voor wat je aan opleiding of vaardigheden te kort komt, zetten we samen een persoonlijk Loopbaan Ontwikkel Traject (LOT) uit. Nieuwsgierig? Meld je dan hier aan voor een vrijblijvende kennismaking.