nieuws

waar je wat aan hebt.

Een vak met perspectief … Rosalie van Office manager naar HR manager

16 september 2021

Wie zegt dat het vak van Assistant geen perspectief heeft of doorgroeimogelijkheden kent, heeft het mis. We hebben door de jaren heen prachtige parels afgeleverd bij onze Partners die doorgegroeid zijn naar fantastische functies. Maar ook regelmatig komen wij in ons netwerk prachtige voorbeelden tegen die kansen zagen en gegrepen hebben.

Zo ook Rosalie, ooit begonnen als Office manager, Assistent Pers & Public en tegenwoordig HR Manager BeNeLux van een middel/grote organisatie.

Stel je zelf kort voor en waar werk je?
Hoi! Ik ben Rosalie, 37 jaar, woonachtig in Leerdam en moeder van een nu 9 maanden oude dochter. Ik werk als HR Manager BeNeLux bij Techtronic Industries (TTI-EMEA) in Dordrecht. Techtronic Industies is een multinational met meer dan 22000 medewerkers wereldwijd en producent van onder andere electrisch gereedschap, floorcare en tuingereedschap voor zowel de professionele als DIY markt. In de BeNeLux zijn wij een verkooporganisatie van electrisch gereedschap naar de tussenhandel. Voor de professionele markt zijn dit de ijzerwarenvakhandelaren en voor de DIY markt de bouwmarkten. Professioneel gereedschap met het merk Milwaukee en DIY met de merken Ryobi en AEG. Milwaukee is veruit ons grootste merk.

Wat wilde jij altijd graag worden ‘als je later groot bent’?
Ik had later patholoog anatoom of ambulancebroeder willen worden. Echt iets totaal ander dan wat ik nu doe, het komt niet eens in de buurt 😉. Voor deze beroepen moest je de bèta vakken hebben gedaan, en helaas ben ik daar iets minder goed in.

Wat is jouw huidige functie titel en welke had je bij de start van jouw ondersteuners carrière?
Op dit moment ben ik HR Manager BeNeLux. Hiervoor heb ik nog als office manager gewerkt bij Horizon, een verkooporganisatie van zonnepanelen en als assistent Pers en Public Affairs bij TNO.

Wat is jouw basis en vervolg opleidingen geweest?
Vanuit de HAVO ben ik HBO Communicatie gaan doen aan de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. Een aantal jaar daarna heb ik nog de masteropleiding Beleid, Communicatie en Organisatie aan de VU in Amsterdam afgerond. Tijdens mijn werk bij TTI heb ik nog de mogelijkheid gekregen om een post bachelor opleiding HRM te doen aan de Hogeschool InHolland in Rotterdam.

Hoe ben jij in het vakgebied terecht gekomen? Had jij een voorbeeld of held?
Ik ben een beetje per toeval in het vakgebied terecht gekomen. Via verschillende werkgevers en banen heb ik ontdekt wat ik leuk vind en goed in ben. Ik ben begonnen in de marketing en communicatie, wat niet helemaal bij mij bleek te passen. Daarna naar assistent Pers en Public Affairs. Ook hier vond ik niet wat ik zocht. Om zo vervolgens het office management in te rollen, wat ik wel super leuk vind. Daarna kwam ik als korte tussenstop bij TTI terecht in de functie van marketing assistent. Dit had maar zes weken moeten duren. Die zes weken werden een paar maanden, waarbij (opnieuw) bleek dat marketing niet mijn ding is. Maar het geval wil dat TTI op dat moment hard aan het groeien was en er niemand was die zich gefocust met HR bezig hield. Ik ben toen in dit gat gesprongen en heb hier mijn eigen functie een draai aan kunnen geven. Toentertijd heb ik hier heel bewust voor gekozen en zeven jaar later hebben ze mij tot HR Manager benoemd.
Een echt voorbeeld of held heb ik hier niet echt in.

Je hebt je ontwikkeld, wat was de aanleiding en hoe ben je te werk gegaan?
Aanleiding voor mijn ontwikkeling heeft voornamelijk met een eigen uitdaging te maken. Mijn masteropleiding heb ik in eerste instantie gedaan om de uitdaging met mezelf aan te gaan, naast dat ik dit echt super leuk vond. Tijdens mijn werk bij TTI heb ik nog een Post bacheloropleiding HRM gedaan. Deze opleiding heb ik gedaan omdat ik merkte dat ik een stukje basiskennis HRM mistte in mijn dagelijkse werk. Ik had nog geen HRM achtergrond of opleiding, maar ben wel vanuit HR officer naar HR Manager gegroeid. Deze laatste opleiding heb ik naast mijn werk kunnen volgen in de avonduren.

Stuitte je op hobbels tijdens jouw doorgroeimogelijkheden?
De enige hobbel die ik ben tegengekomen is meer de zoektocht binnen mezelf naar wat ik zou willen. Marketing en Communicatie paste me niet, net zoals Pers en Public Affairs, maar wat dan wel? Toen ik dat eenmaal wist is eigenlijk alles heel geleidelijk en natuurlijk gegaan.

Waar sta je nu en ga je nog verder?
Als HR Manager bij TTI sta ik nu op het punt om vanaf de ondersteunende richting naar de management kant te gaan. We zijn een super snel groeiende organisatie waarbij we nu op het kantelpunt staan om van klein/middenmaat organisatie naar een grote organisatie zijn. Ook de HR afdeling groeit gestaag, waarin ik de manager mag zijn. Dit brengt zeker bepaalde uitdagingen en druk met zich mee. Niet alleen binnen HR zelf, maar ook binnen, tussen en met de andere afdelingen. Per dag, week, maand bekijken we wat de uitdagingen zijn en waar de focus komt te liggen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Hoe ik zelf verder wil en mijn carrière verder voor me zie weet ik op dit moment niet. Op dit moment zit ik goed waar ik zit, zijn er nog genoeg uitdagingen te vinden en heb ik het prima naar mijn zin.

Waar ligt jouw absolute sterkste eigenschap/expertise?
Sterke eigenschap en expertise ligt bij mij op het zelfstandig runnen van mijn toko. Zelfstandig en proactief werken en zelf zaken uitzoeken op alle gebieden die met HR te maken hebben. Het combineren van strategie en uitvoering hoort hier ook bij, processen opzetten, implementeren en uitvoeren van begin tot eind.

Heb jij tips voor jouw collega Ondersteuners en voor Starters die nog niet weten wat ze moeten kiezen?
Probeer vooral heel veel dingen uit en laat je niet weerhouden als iets een keer niet lukt. Fouten maken mag, zolang je er maar op de juiste manier mee omgaat. Ga daarnaast op zoek naar hetgeen waar je echt plezier uit haalt. Als iets niet meer leuk is, je met tegenzin doet of niet meer kunt lachen, zoek uit waar het vandaan komt en ga hiermee verder. En vraag om hulp als iets niet lukt.

Wat een mooi carrièrepad heb jij doorlopen Rosalie en met als grote les: probeer vooral heel veel dingen uit. Dank voor je inspirerende verhaal wat hopelijk aanzet tot verdere inspiratie voor andere Assistants / ondersteuners / Office Managers etc. 

Heb jij zelf ook een mooi verhaal over jouw carrière als ondersteuner? Laat het ons weten via Marketing@Assistant2.nl We nemen snel contact met jou op.

kennismaken

wat kunnen wij voor je doen?

Werken bij Assistant2 geeft zekerheid. Samen zoeken en vinden we de baan die het beste bij jou past. Zekerheid betekent ook dat je minimaal de eerste zes maanden bij Assistant2 in dienst bent. En vanaf je eerste werkdag begeleiden en coachen we jou waar nodig. En voor wat je aan opleiding of vaardigheden te kort komt, zetten we samen een persoonlijk Loopbaan Ontwikkel Traject (LOT) uit. Nieuwsgierig? Meld je dan hier aan voor een vrijblijvende kennismaking.